Overslaan en naar de inhoud gaan

De Wieringermeer als Red Light District

door Inhoudsbeheer12

In ongeveer een jaar tijd is in de Wieringermeer een woud van windmolens verrezen. Er zijn gewoon rode lampen aan gehangen zoals mag en moet, met een grote voetprint op de ruimte. Maar dat kan ook anders.

Vaak vergeet men de zorg(plicht) uit het Activiteitenbesluit om de hinder voor landschap, natuur en...de omwonenden echt te minimaliseren. En dat gaat gemakkelijk ! Zo is naderingsdetectie toegestaan, o.a. voor radar. Die is er ook passief, dus zonder eigen radar op te stellen, met gebruik van weerkaatsende (DAB+) ethernet golven. En...hoe meer windmolens bij elkaar of zelfs parken in elkaars buurt hoe goedkoper dat wordt. Eigenlijk schande dat die nog niet in de Wieringermeer is toegepast. Maar niet getreurd: die radarontvanger kan met een hoogwerker ook later alsnog aan een windmast gebonden worden ! En dat hoeven er maar 3 te zijn voor een gebied van 900 vierkante kilometer. In Duitsland is dat gewoon verplicht geworden - waarom in het volle Nederland nog niet ? Het NLVOW zoekt invulling ervan met de Ministeries en met de Windbranche. Anders wordt het IJsselmeer, Drenthe en vrijwel overal een industriele kerstboom, vaak spiegelend in water en vaak knipperend achter draaiende wieken...

Bestanden

Achtergrond Naderingsdetectie Obstakelverlichting

In Nederland mag naderingsdetectie worden toegepast. Er zijn per windpark best nog wel eisen waaraan zo'n systeem moet voldoen. Zie de bijlage VIII van het "Informatieblad".
Des nachts vliegt er zeer weinig lager dan zeg 600m hoogte. De nooddiensten en defensie vliegen met nachtzicht op de verplichte infraroodlampen op de windmasten. De rode lampen kunnen echt wel uit.
Radarsystemen voor naderingsdetectie zijn niet duur, zoals men wel beweert. Nog goedkoper zijn Transpondersystemen, zeg maar Flightradar24 volgen... Maar het is geen reden nog minstens 3 jaar op toelating te moeten wachten, ook al omdat die wegens onnauwkeurigheden veel te vaak de lampen aanfloepen...